Creatieve Profilering is een keuzedeel waarbij jezelf kunt bepalen wat voor project je wilt doen. Hierbij moet je wel een aantal doelen stellen. Deze doelen zijn je persoonlijke leerdoelen om aan te kunnen werken om te verbeteren.
Vooronderzoek en inspiratie.
Voor mij is een van mijn leerdoelen om meer met 3d om te gaan. Dit kan in unity, unreal engine of in blender zijn. In het begin van het keuzedeel krijgen we een aantal opdrachten om voor jezelf helder te krijgen wat je gaat doen tijdens het keuzedeel. Ik heb de opdracht gekregen om te beginnen aan een inspiratie database. Deze bestaat uit een informeel en formeel deel. Hieronder kun je daarnaar toe.
Voor nu is mijn plan om een projection mapping op mijn huis te gaan maken.
Verder hebben wij op 8 Maart 2022 een opdracht gekregen een object mee te nemen. Van dit object moet je Formele en Informele aspecten nemen. En hiervan een visuele uitwerking maken. Hierbij moet je het object weg denken en wat je erbij zou kunnen bedenken.
Dit is een Arduino UNO. Hierbij ga ik formele en informele aspecten op schrijven en hiervan een uitwerking maken. Met het object weggedacht.
De formele aspecten van een Arduino UNO zijn vrij simpel. Het is een apparaat waarmee je input en output kunt beinvloeden / manipuleren. Hiervoor heb je verschillende modules. Je kunt er van alles op aansluiten maar voor mij het belangrijks is dat je er LED mee kan besturen.
Een informeel Aspect is dat ik mijn creativiteit kan uiten met een arduino. De code die ik schrijf op de arduino is ook belangrijk. Hiermee leer ik omgaan met coderen en het schrijven van code. Om deze reden heb ik vernomen dat een toetsen voor coderen natuurlijk essentieel is. Hierom heb ik de volgende uit werking gemaakt.
De oefening was om er achter te komen wat mijn doelstellingen zijn voor dit keuzedeel. Hierbij heb ik besloten om te werken aan storytelling, 3D uitwerking en visuele uitwerking.
Het eerste waar ik aan gewerkt heb is het maken van een 3D model van mijn huis. Hiervoor heb ik 21 verschillende foto’s genomen van verschillende kanten (voorkant) van het huis.
Hierna heb ik de foto’s in een programma gezet genaamd MeshRoom. Hierin kun je met meerdere foto’s een 3D model laten genereren. Hierna heb ik het 3D model in blender gezet om hier een foto van te maken zonder perspectief. Dus puur van een kant bekeken. Heb het 3D model opgeruimd omdat er behoorlijk wat ruis mee gegenereerd word en dit zijn de eindresultaten.
Hierna heb ik gekeken naar hoe ik mijn verschillende geboden in het project kan verwerken. Hierbij mijn geboden:
- Een gedeelte moet in 3D gemaakt zijn.
Behaalt, een gedeelte is in 3D gemaakt. - Het moet met een beamer geprojecteerd worden.
Behaalt, het wordt met een beamer geprojecteerd. - Veel kleine dingen uitproberen.
Behaalt, veel uitgeprobeerd met effecten after affects. En veel nieuwe dingen geprobeerd in blender. - Het geluid en de Visuals goed op elkaar afstemmen.
Behaalt, het beeld versterkt in veel gevallen het geluid. - Langer stilstaan bij Visual Design.
Behaalt, goed gekeken naar hoe ik dingen weer wil geven. - Een 3D file van mijn huis maken.
Behaalt, uit het maken van 21 foto’s rondom mijn huis is een 3D model gekomen. Deze heb ik gebruikt om de 3D animaties op te baseren. - Er moet een goed verhaal zijn. Het verhaal moet diepgang hebben en herkenbaar zijn.
Soort van, ik vind zelf het verhaal niet goed genoeg en heb ik meerdere keren naar gekeken om het te veranderen. Dit is een gedrag wat ik regelmatig herhaalt heb - Het moet een logische storyline hebben. Niet van hak op de tak.
Behaalt, het is niet van hak op de tak en loop in een logische volgorde. - Het geluid moet de Visual goed versterken.
Behaalt, geluid maakt de visuals beter. - Het moet meerdere keren getest worden.
Niet behaalt, heb de projectionmapping op mijn huis een keer getest.
Doelstelling.
De doelstelling is op mijn huis een projectionmapping te maken en deze op de expositie live op een model weer te geven gelijktijdig met een video van mijn huis. Bij mijn projectionmapping moet ik me aan een aantal dingen halen. Deze zijn terug te lezen in mijn 10 geboden die hierboven om schreven staan. Maar het belangrijkst is dat er een gedeelte in 3D is gemaakt. Hiervoor ga ik in blender werken. Verder is het belangrijk dat de ik me bij mijn verhaal blijf en niet van het verhaal af ga om iets anders te maken. (dit doe ik regelmatig en wil dit deze keer voorkomen)
Mijn project.
In mijn proces ben ik begonnen met het schrijven van het verhaal als basis. Als voor onderzoek heb ik filmpjes gekeken over wat een verhaal vaak goed maakt. En hier vielen me een aantal dingen in op. Wat je vaak terug ziet komen is dat er herkenning in een verhaal moet zitten. Dit is zodat het publiek zich kan in leven op het verhaal. Hieronder mijn notities van mijn voor onderzoek:
- Citeer mensen in een verhaal. Eigen gedachten citeren.
- Regel van 3. 3 keer hetzelfde zeggen maar elke keer net iets anders om het te versterken
- Humor. Kleine dingetjes die grappig zijn, herkenbaar om mensen bij het verhaal te houden.
- Zintuigen. Kleine dingen die spreken tot de verbeelding. Licht in je gezicht.
- Universeel verhaal. Vertel iets waar mensen zich in herkennen. Speel in op een bepaalt gevoel om duidelijk te maken wat jij op dat moment voelde.
- Denk aan je doelgroep. Het is belangrijker om op je doelgroep in te spelen dan wat jij wil vertellen.
- Ken de kernboodschap van je verhaal. Door een duidelijke kernboodschap in een verhaal te vertellen wordt het verhaal duidelijker. Herhaal aan het einde de kernboodschap.
- Identificatie met herkenning. Hierbij moet de persoon die zich herkent in een hoofdrolspeler, stad, product of gebeurtenis.
- Houd het simpel. Geen ingewikkelde termen gaan gebruiken die alleen voor sommige doelgroepen te gebruiken zijn. Houd het vooral ook algemeen.
Hierna ben ik een script gaan schrijven voor het maken van mijn projectionmapping. Een van mijn voorwaarden hieraan was dat ik na het schrijven en afmaken van het script niet al te veel meer zou veranderen. Omdat ik snel geneigd ben om dingen halverwege helemaal om te gooien. Hier is mijn originele script.
*Busy people and noise*
Life is busy. We make things, do things, create things. And although this can be tiring it usually results for me into one single thing.
Emptyness. We all feel it sometimes. If it is just when you can’t seem to find new inspiration for a project. Or if it is feeling lonely because you seem to miss out on things in life. Everyone feels this or has felt this. And this is totally fine because you are not alone.
Making things for me is to keep me busy and distracted from other stuff going on in life. Feeling all the possibilities with certain idea’s or creating complex things with my knowledge. Just like the thing you are seeing now. This is what drives me. What inspires me to make more and even cooler stuff.
*Short animations 3D animations with cool effects*
– Making a cube with light.
– The cube of light becomes a grid
– They expand out of the house.
*Try explaining cool effects while they visualise*
I also feel like something I hear things totally different than others. Based on the sounds I hear I know who is going upstairs and if they are already on my floor or not. Hearing the bell ringing while nobody else did. Being able to focus on conversations in a busy restaurant. Feeling overstimulated when you with your friend for more than an hour or two. Needing a break just to make sure you are not to overstimulated from all the sounds.
Feeling different from other is ok.
People around you make the person you are but the thing is you should shape yourself as you would like. Everybody is different and if people don’t accept who you are that kind of sounds like a them problem. You should do and look how you would like too. Be who you want to be. And as a wise man once said: “Don’t let your dreams be dreams just DO IT!”
Na het maken van het script was het tijd om te beginnen aan het project. Waarbij ik eerst een test gemaakt heb om te kijken waar ik allemaal tegen aan zou lopen. Hier onder zie je links de eerste test en rechts de resultaten/conclusies van de test.
Eerste test:
In de eerste test stond de beamer niet recht op het huis. Dit kwam door een inschattingsfout. In de eerste test is heel goed te zien hoe lastig het is om het huis goed te mappen. Hiervoor heb ik een muis nodig voor een nauwkeurigere uitwerking.
- Volgende keer muis meenemen.
- Misschien kleine tafel buiten zetten.
- De beamer meer mogelijkheid geven om hem beter te kunnen positioneren.
- Ondersteuning maken voor beamer.
Kan ik later nog doen:
– Color Correction
– De groeven / metsellijnen geen color correction geven.
Hierna ben ik gaan werken aan de rest van de effecten waarbij ik in het begin veel visuals ben gaan maken op basis van wat je hoort en later in 3D ben gaan werken om effecten te kunnen gaan maken.
Bij het 3D effect ben ik door 3 verschillende iteraties heen gelopen. Hieronder staat bij elke afbeelding omschreven waarom ik dit heb aangepast.
Hierna heb ik een moeilijk stuk gehad aangezien ik steeds de neiging had om van het script af te wijken. Dit is na een paar uur verholpen door motivatie te vinden voor het huidige script. Het kan bij mij soms even duren voor ik een idee heb over hoe ik verder wil gaan.
Na het maken van verder bedenken wat ik wil doen ben ik gekomen met een 3D versie van mijn huis die in verschillende elementen in bij elkaar gaat komen. Om te testen of de animatie wel over een kwam met het project van after effects (waarin de mapping gemaakt wordt) heb ik een screenshot genomen en deze over gezet in after effects. Waarvan wat hiernaast te zien is het resultaat is.
Bij het maken van het project is het belangrijk dat alles een orthograpic view heeft omdat het after effects project hier ook uit bestaat. Ik had de losse blokken al bij elkaar gezet in blender maar nu lijkt daarin iets niet te kloppen.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik in after effects los een mapping gemaakt heb gebaseerd op de afbeelding die uit blender komt. De afbeelding uit blender is gebaseerd op een model uit blender en dus niet gebaseerd op dezelfde screenshot van blender. Om dit op te lossen heb ik
In blender om de lijnen recht te krijgen ben ik nog een keer over het model heen gegaan om het figuur goed te krijgen. Hierna heb ik hem in after effects gezet om te kijken of het model klopt. En dit resultaat was al veel beter dan eerst. Nog steeds niet perfect maar laat dat voor nu even voor wat het is.
Ik heb gewerkt aan een nieuwe animatie. waarbij onderdelen van het huis bij elkaar komen.
Eindresultaat
Conclusie
Mijn project is zeer geslaagd en heb veel geleerd. Zo weet ik veel meer over perspectief, 3D design en het maken van visuals. Ook heb ik meer ervaring op gedaan met after effects aangezien heel het project daarin gemaakt is. Ik concludeer dit op basis van ervaring die ik op gedaan heb. Door het project heen heb ik meerdere keren de neiging gehad om het project om te gooien. Dit doe ik normaal gesproken ook. Maar om mezelf uit te dagen heb ik geprobeerd dit niet te doen. Ook was het een enorme uitdaging om blender en after effects goed op elkaar af te stemmen. Verder heb ik veel geleerd over animatie in blender. En het belichten van scene’s in blender. Overal vond het een super gaaf project. En weet ik voortaan hoe ik een projectionmapping op mijn huis moet maken.